
Highlights Jaarverslag Huisartsenposten Oost-Brabant 2024
Kerncijfers
Verrichtingen en klachten
Fysieke bereikbaarheid, aanrijtijden
Personeelsleden
Exploitatie
Missie
Strategie
NPA
6 Huisartsenspoedposten
2 Triagecentra
1 Leercentrum
Strategie 2024 – 2026
In 2024 is de strategie 2024 – 2026 vastgesteld. Deze wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld door een in- en externe analyse uit te voeren. .
De strategie omvat vier thema’s:
1. Regionale Zorgcoördinatie uitwerken en realiseren, deze is in 2025 operationeel:
Zorgcoördinatie is een nieuwe manier van werken waarin HAPOB samen met de
ketenpartners (RAV, ziekenhuis, GGZ, VV&VT) de schaarse capaciteit aan spoedzorg op de juiste manier wordt ingezet. Door directe samenwerking en onderlinge afstemming zorgen we ervoor dat de patiënt in één keer wordt doorgeleid naar de juiste zorg. Intensieve samenwerking met onze ketenpartners is hiervoor essentieel.
2. Het opzetten van passende vormen van spoedpleinen op ziekenhuislocaties in onze regio:
Het spoedplein is een functionele omgeving waarin de spoedzorg die, na triage verleend wordt, tussen de zorginstellingen en zorgverleners verloopt. Er is sprake van geïntegreerde samenwerking tussen ziekenhuis, VVT, GGZ en de Huisartsenspoedpost. Dit zorgt ervoor dat de patiënt meteen gezien wordt door de juiste zorgverlener. De huisarts verleent alleen die zorg waarbij de inzet van de huisarts onmisbaar is. Op het Spoedplein bepaalt de urgentie van de klacht en de vraag van de patiënt de zorgverlening en de professionele inzet.
3. De voorwaarden realiseren om ons werk hanteerbaar, plezierig en aantrekkelijk te
houden om aan de zorgvraag te voldoen:
De (zorg)professionals zijn de sleutel tot het succes. Voor de medewerkers en
zorgprofessionals wil de HAPOB een aantrekkelijke en ondersteunende organisatie zijn.
De HAPOB faciliteert huisartsen en andere zorgverleners in het uitoefenen van hun rol
binnen HAPOB. Zij zorgen ervoor dat ze deze rol veilig, vitaal en met plezier kunnen
vervullen. Waar mogelijk zal de dienstbelasting verlaagd worden mits dit past in de
samenwerking en bij de belangen van de patiënten.
4. Het toepassen van passende digitalisering:
Het aantal medewerkers dat HAPOB kan inzetten zal geen gelijke trend houden met de stijgende zorgvraag. Dat betekent dat middels digitalisering en automatisering een deel van de zorgvraag beantwoord zal worden en anderzijds capaciteit vrijgespeeld wordt van de medewerkers door voor hen het werk makkelijker en sneller te maken.