
Hoe meet je de kwaliteit van de zorg die huisartsenspoedposten verlenen? Hierbij gaat het niet om de zorg die de huisarts of de verpleegkundige op de post leveren. Het gaat wel om de bereikbaarheid van de zorg in de NAW-uren en om de snelheid waarmee de triagist een consult, indien nodig, kan plannen. De Inspectie Gezondheid en Jeugd heeft kwaliteitsnormen opgesteld die huisartsenspoedposten in Nederland proberen te realiseren. De Inspectie Gezondheid en Jeugd is ook verantwoordelijk voor de handhaving als veldnormen.
Goede telefonische bereikbaarheid is cruciaal voor de huisartsenspoedpost om effectief te kunnen opereren. Dit vereist een goede bezetting van de triageafdeling en een efficiënte aansturing van het proces. De normen voor de telefonische bereikbaarheid van de spoedlijn zijn behaald in de periode januari t/m november 2024. Het gehele jaar is de norm behaald, op de maand december 2024 na. In december was deze dermate laag dat de realisatie van 2024 ook onder de norm is (zie tabel 6). Dit is te verklaren door de wijziging van het MINDD proces in december 2024, waarbij de MINDD is gekoppeld is aan Vcare. Deze invoering zorgde voor de nodige opstartproblemen. Zoals het zich laat aanzien zullen deze technische problemen in de loop van 2025 opgelost zijn.

Ook de telefonische bereikbaarheid voor niet-spoed blijft een punt van aandacht. In 2024 is er ingezet op het reduceren van de gespreksduur onder andere door het afschaffen van het NAW proces, de introductie van de zorgverlenerslijn, coaching op efficiëntere gesprekken en vergroten van het werkplezier en het onderzoeken van de werkbelasting van de regieartsen. De verwachting is dat dit een positief effect heeft op de wachttijd aan de telefoon.
Fysieke bereikbaarheid
Alle inwoners van het werkgebied kunnen onder normale omstandigheden binnen 30 minuten de huisartsenspoedpost bereiken (norm: 90%).
Aanrijtijden
Bij een spoedsituatie is zorg in 90% van de gevallen binnen een uur ter plaatse (norm: 90%)
Bij een spoedsituatie is zorg in 100% van de gevallen binnen twee uur ter plaatse (norm: 98%)
Highlights Jaarverslag Huisartsenposten Oost-Brabant 2024
Kerncijfers
Verrichtingen en klachten
Fysieke bereikbaarheid, aanrijtijden
Personeelsleden
Exploitatie
Missie
Strategie
NPA
6 Huisartsenspoedposten
2 Triagecentra
1 Leercentrum